Documentatia pentru cererea de sprijin agricol comunitar (plati directe)

foarte slabaslababunafoarte bunaexcelenta (7 evaluari, media: 5,00 din maxim posibil 5)
Încarc...

La depunerea cererilor pentru sprijin agricol comunitar (plati directe), pe linga alte documente (contracte de arenda) se cer si/sau documente doveditoare cu privire la proprietate. Acest lucru se intimpla intrucat MADR si-a insusit o recomandare a Auditului Comisiei Europene, care insa nu are absolut nici un sens, pentru ca:
* subventia agricola se ofera in functie de suprafata utilizata NETA (nu de cea aflata in proprietate, care poate fi total diferita)
* Titlurile de proprietate din Romania (referitoare la terenuri agricole) sunt grevate de mari probleme judiciare si de inexactitati legate de masuratori la punerea in posesie.
* Aceasta stare este agravata de inexistenta unui cadastru digital generalizat care sa fie reconciliat cu sistemul de blocuri fizice (parcela de referinta din LPIS – Land Parcel Identification System)
* APIA nu are un sistem de colectare/arhivare/indexare electronica a acestor acte doveditoare, ca urmare deseori, unui fermier i se cere titlul de proprietate la fiecare campanei de plati directe, sau chiar de mai multe ori pe parcursul aceleasi campanii (la controalele administrative privind supra-declararile).
* APIA nu are calitatea de a determina autenticitatea unui titlu de proprietate si nici posibilitatea tehnica de a verifica starea juridica a proprietatii (de exemplu, daca utilizatorul si beneficiarul platii a iesit din indiviziune si/sau a urmat procedurile succesorale in cazul transmiterii titlului ).
* Ca urmare, desi Auditul Comisiei Europene a recomandat colectarea acestor documente ca surse anciliare (auxiliare) de informatie (in tandem cu o alta recomandare a Curtii de Conturi din Romania – care nici ea nu intelege situatia), ele pot fi rareori folosite in practica, si au un potential inalt de a complica absurd o evaluarea obiectiva a raspunsului la intrebarea „Cat teren FOLOSESTE cu adevarat fiecare utilizator de teren agricol dintr-un bloc fizic”.

Exemplu de situatie absurda: Un bloc fizic este supradeclarat. APIA cheama toti fermierii cu parcele declarate in blocul respectiv la verificari administrative si le cere sa aduca documente doveditoare (contracte de arenda, acte de proprietate, contracte pentru inputuri agricole, etc).
Daca dl Ionescu vine cu o copie titlu de proprietate pe numele bunicului sau, presupunand ca succesiunea si iesirea din indiviziune nu s-a facut (caz care reprezinta norma si nu exceptia in Romania) de unde stie/cum poate verifica APIA cati frati si copii a avut bunicul dl-ui Ionescu, intre cate persoane se divide acel titlu de proprietate si in ce proportie, care e suprafata neta agricola utilizata aferenta acestei proportii (poate titlul de proprietate include un teren cu o bucata de padure, o parcela de vita de vie si un mic lac), etc? Valoare 0, birocratie inutila.

Eliminarea necestitatii ca aceste titluri de proprietate sa fie depuse *automat* odata cu cererea de sprijin are aduce o economie majora (timp necesar verificarii preliminare a dosarului, spatiu de arhivare, etc).
In continuare APIA ar putea cere astfel de documente, dar doar de la caz la caz, atunci cand chiar crede ca ar putea aduce lamuriri si informatii in plus (in cadrul controalelor administrative si pe teren, dar doar cand situatia o impune).

Problema e ca cineva din Guvern/MADR ar trebui sa poarte o discutie cu DG AGRI sa explice de ce colectarea sistematica a acestor documente (titluri de proprietate) este total inutila pentru scopul administrarii platilor directe.

Daca totusi aceasta varianta nu e agreeata, atunci trebuie musai gasita o solutie prin care titlurile respective de proprietate sa fie arhivate in forma electronica si indexate (pentru a putea fi cautate usor) odata ce sunt primite de la fermieri, astfel incat principiul ca acelasi document se trimite O SINGURA data in raport cu acelasi scop, sa fie respectat.