Modificarea „Declaratiei privind acordul parintilor pentru iesirea din tara a minorului insotit de o alta persoana fizica majora”

foarte slabaslababunafoarte bunaexcelenta (15 evaluari, media: 5,00 din maxim posibil 5)
Încarc...

Felul in care este redactat formularul tip al Declaratiei este extrem de inflexibil si creaza numeroase greutati in cazul familiilor in care unul din soti munceste in strainatate si celalat sot sta cu copilul in tara. Astfel, aceasta Declaratie trebuie completata de FIECARE DATA cand minorul este scos din tara de catre parintele cu care sta si, nu permite celuilalt parinte (cel care trebuie sa dea Declaratia) sa isi dea acordul ca minorul sa fie scos din tara, pe parcursul unei PERIOADE, eventual cu MULTIPLE DESTINATII si INTRARI/IESIRI.

Mentionez ca aceasta posibilitate era oferita de vechiul formular, insa actuala forma elimina aceasta flexibilitate, probabil pentru a oferi mai mult de lucru notarilor. Pretul unei astfel de declaratii variaza intre 70 si 150 de lei, in functie de urgenta, de notar, etc.

Va rog sa va imaginati urmatoarea situatie: Un sot lucreaza Marea Britanie. El vrea sa isi dea acordul ca celalalt sot sa poata iesi cu minorul din tara in cadrul unei perioade de 6 luni, pentru a merge in scop turistic in alte tari ale Uniunii Europene decat Marea Britanie: de exemplu – daca e soare si cald, sa mearga cu minorul in Bulgaria la plaja la un sfarsit de saptamana, apoi dupa ce se intoarce, sa mearga cu copilul la o competitie sportiva ce se va desfasura in Ungaria (la momentul depunerii Declaratiei se stie doar luna desfasurarii, si faptul ca va dura 3 zile, dar nu si datele precise si adresa de destinatie), si – daca mai raman bani in bugetul familiei – sa mearga dupa aceea amandoi in vacanta de o saptamana la Viena.

Intr-o astfel de situatie, sotul din Marea Britanie trebuie sa depuna 3 declaratii, cate una pentru fiecare iesire a minorului. De ce? De ce nu se mai poate ca el sa dea o singura declaratie in care spune ca „e de acord ca celalat sot sa iasa cu copilul din tara de multiple ori, catre tari ale Uniuniii Europene, in cadrul unei perioade de un an”..sau macar sase luni”?

Taxa consulara pentru o astfel de Declaratie este in jur 50 de euro… x 3..
Alternativ, sotul din Marea Britanie mai poate sa vina in tara sa faca aceste acte ceea ce mareste si mai mult costurile (lipsit de la munca + costul calatoriei + costul notarului in Romania.. etc).

Noua forma a declaratiei NU OFERA NICO SIGURANTA IN PLUS pentru nimeni. Nici pentru autoritatile statului roman, nici pentru minor, nici pentru parinti. Acest lucru se poate verifica usor, intreband autoritatile competente 2 doua lucruri simple:
1) Cate astfel de declaratii au fost emise in ultimul an
2) In cate cazuri autoritatile competente au folosit aceste declaratii pentru a rezolva vreun caz in care ar fi fost afectata siguranta/statutul minorului

Formularul colecteaza o multitudine de informatii inutile. De ex. rubrica
„la ce adresa va sta minorul in tara de destinatie” Dar daca minorul pleaca cu unul din soti cu masina, intr-o calatorie prin mai multe tari si planul este sa stea la diverse hoteluri pe drum (unde gasesc liber, ieftin sau unde vad cu ochii)? Sau daca minorul pleaca cu parintele respectiv intr-o croaziera pe mare? Sau poate – in drum spre adresa de destinatie declarata, masina are o pana, sau intervine o urgenta si se schimba planurile. In toate aceste situatii (perfect posibile si LEGALE):
a) la data intocmirii Declaratiei, parintele ce isi da acordul nu poate da aceste informatii detaliate chiar daca e de buna credinta – pentru ca poate nu le stie. E usor de imaginat decizia de a iesi cu minorul din tara este deseori influentata de oportunitati sau constrangeri de moment (oferte last minute ale agentiilor de turism, urgente medicale, etc) ce nu permit un grad asa mare de planificare prealabila.
b) formularul IMPUNE o planificare a calatoriei care desi laudabila, nu poate fi obligatorie (limiteaza o gramada de drepturi constitutionale si nu tine cont de forta majora, schimbari de planuri, etc). Formularul reflecta o abordare de tipul „daca nu stii toate chestile astea, n-ai voie sa iesi cu minorul din tara” care este cel putin abuziva, daca nu de-a dreptul dusmanoasa.
c) informatia ceruta NU ESTE si NU POATE FI controlata eficient in practica („Alo buna ziua, Hotel Sheraton Genoa? Suntem de la autoritatea X din Romania, va rugam sa ne spuneti daca intr-adevar Dl Ionescu sta cu minorul Ionescu la dvs. acum”; Cam cat dureaza procedurile de schimb de informatii inter agentii guvernamentale (Romania-Italia) ca acest telefon sa vina de la autoritatea competenta din Italia SI sa ii mai prinda pe cei doi Ionesti inca stand la respectivul hotel? Putem gandi o singura situatie in care un parinte sa spuna „da, declar ca sunt de acord ca celalat parinte sa mearga cu copilul in Italia, dar nu sunt de acord decat daca sta la Hotel Sheraton din Genoa pe 15 august. Altfel nu. „Ce, Hotelul Sheraton e supra-ocupat? Ei bine, atunci sa se stie ca cei doi au stat in alt hotel fara acordul meu. Nu, nu ma intereseaza ca era frig si ploua afara.”)

Un principiu de audit spune sa nu colectezi/ceri informatii pe care nu le poti controla.

Un alt argument in favoarea acestei propuneri este faptul ca designul acestui formular il face restrictiv si in raport cu insasi Legea in baza careia a fost alcatuit ( Legea nr. 248/2005 ). Astfel Legea spune asa:
„Declaratia parintilor, a parintelui caruia minorul i-a fost incredintat prin hotarare judecatoreasca ramasa definitiva si irevocabila, a parintelui supravietuitor sau a reprezentantului legal trebuie sa cuprinda:

acordul acestora cu privire la efectuarea calatoriei respective de catre minor;
scopul deplasarii;
ruta urmata pana in statul de destinatie;
statul sau statele de destinatie;
perioada in care urmeaza sa se desfasoare calatoria;
datele de identitate ale insotitorului respectiv;
indicarea faptului daca minorul urmeaza sa ramana in statul de destinatie, caz in care trebuie mentionata persoana careia urmeaza a-i fi incredintat minorul, sau daca urmeaza sa se reintoarca impreuna cu un insotitor, ale carui date de identitate trebuie indicate, in cazul in care acesta este o alta persoana decat cea cu care iese din Romania.

Dupa cum se observa, Legea NU cere nicaieri aceste date (multe nenecesare si incontrolabile, cum este exemplu cu adresa de la destinatie)
SI MAI GRAV, Legea nu impune ca acesta Declaratie sa fie ceruta la fiecare iesire/intrare a minorului, cum impune designul formularului.

In fine, sa nu uitam estentialul:
Formularul nu permite situatia in care un sot este DE ACORD iesirea minorului din tara, insotit doar de celalalt parinte, INTR-O perioada data, de oricate ori. Gen: ” Eu am treaba la serviciu in UK. Nevasta, ia copilul si mergi cu el in vacanta si du-te unde vrei tu in Europa si de cate ori iti permiti, pina la toamna cand incepe scoala.”

Acest tip de formular inflexibil nu serveste decat notarilor si celor care colecteaza taxe consulare si este facut IMPOTRIVA cetateanului si nu pentru a asigura vreo protectie suplimentara.