Inmatriculare auto

foarte slabaslababunafoarte bunaexcelenta (9 evaluari, media: 5,00 din maxim posibil 5)
Încarc...

Numarul documentelor, repetarea lor, timpul pierdut, lipsa posibilitatii platilor online, absurditatea si lipsa de logica a autoritatilor care ar trebui sa faca viata cetateanului mai usoara in loc sa o ingreuneze. Toti am avea de castigat…

Locuiesc in Canada si Romania. Nu as vrea sa incep prin comparatii si sfaturi date Romaniei dar putem sa copiem sisteme care functioneza cu succes in alte tari relativ civilizate fara sa incercam reinventarea rotii de fiecare data. Dau exemplu provincia canadiana Alberta. Singurul document care insoteste masina este „Registration”. O foaie tipizata in care se scrie marca, modelul, anul, capacitatile, etc…Aceasta costa intre $60-$80/an (40-60 EUR) (depinzand de greutate). Pe verso exista un formular de vanzare/cumparare. Acolo semneaza doar cei implicati. Inmatricularea se face la ghisee PRIVATE, autorizate de stat, existente din abundenta in orice sat/comuna/oras astfel incat nu mai este necesara deplasarea de la Blaj la Alba Iulia spre exemplu. Totul dureaza cam 15-20 min maxim. Autoritatile trimit in posta un aviz de expirare anual care se actualizeaza prin plata electronica. Un abtibilt de valabilitate (sau numar nou) se emite si se trimite prin posta titularului. ATAT. Nu exista timbru de mediu, impozit auto, vignieta. Eu nu spun ca acestea trebuie elimitate dar haideti sa le punem intr-o SINGURA taxa (totusi mai echitabila raportat la destinatia acestor bani) care se poate plati electronic.

Inmatricularea…

Am inmatriculat asta-vara la Cluj un Nissan Navara adus din Polonia. De ce Romania nu recunoaste certificatele de inmatriculare emise de tari UE?! Trebuie ca RAR”verifice” in zeflemea, agresiv, rau voitor (DEVA, HD), sa imi ia 1000 de lei (pentru mai nimic verificat) ca sa spuna, da, celelalte tari UE stiu ce vorbesc? De ce nu se traduce doar oficial certificatul polonez si se transcrie in altul romanesc? Hai sa zicem ca RAR totusi vrea sa faca verificarea. 1000 de lei? Mult prea mult. RAR emite certificat iar pe urma mai trebuie inca un certificat de la politie. Carte de identitate, traduceri, copii, iar copii, iar taxe, stat la coada, luat zile libere… Hai sa facem doar un document si atat. Ar trebui sa avem doar nu fel de ITP, de acord ca unele masini pot fi rable care pun in pericol traficul. 100 lei maxim….

Numere rosii…
Daca avem voie la 3 seturi consecutive de ce trebuie facut acelasi dosar de fiecare data? Aceleasi taxe nenjustificate de 3 ori? Mers la Consiliul local si CEC de 3 ori? Stat la coada de la 8 dimineata (pentru ca se iau abuziv bilete de ordine si se VAND pe trotuar afara cu 5 lei! – am semnalat problema si mi s-a ras in fata de politisti!) pana la 12-13 la amiaza pentru un set de numere in conditii de grajd. Se poate face online, o singura data. Copii peste copii de buletin peste tot. Se pot scana toate actele, se pot trimite digital iar numerele sa se ridice in persoana cand sunt gata sau sa se trimita prin posta contra cost. La reinoire ar trebui doar completat un formular si platite niste taxe modice tot digital cu carte credit (fara comisioane ridicole) iar numerele se pot elibera din nou sau se poate extinde doar valabilitatea celor existente. Si mai simplu, si mai fara risipa. Toate chitantele, certificatele provizorii, etc, se pot emite digital si tipari acasa de catre cetateni.

Mai pe scurt: platile online, chitantele online si tiparite acasa de fiecare, o SINGURA institutie, o SINGURA vizita, un singur document pentru identitatea masinii. Si inca ceva: coruptia din RAR este incredibila…faceti un numar verde pentru reclamatii direct la DNA.

Va multumesc! Ne dati speranta!