Titularizarea cadrelor didactice

foarte slabaslababunafoarte bunaexcelenta (4 evaluari, media: 5,00 din maxim posibil 5)
Încarc...

Exemplu:
Un candidat la concursul de titularizare în învățământ pe o disciplină oarecare locuiește în județul Timiș dar ar vrea să se mute în Dobrogea și să lucreze ca profesor într-unul dintre județele Tulcea sau Constanța, presupunând că sunt posturi disponibile în ambele. În momentul de față nu doar că nu se poate înscrie în ambele județe, el trebuind să fie prezent în două săli de examen simultan, dar mai este nevoit să se și deplaseze pe o distanță mare. Candidând într-unul dintre cele două județe există probabilitatea să nu poată ocupa un post în timp ce în celălalt județ postul ar putea fi ocupat de altcineva cu o notă mai mică luată la examen. Nu există posibilitatea de a distribui candidații între județe. Candidatul nostru va trebui să aștepte încă un an și să încerce în celălalt județ cu posibilitatea de a repeta scenariul. Sunt încurajați deci doar candidații din partea locului, ceea ce este în practică o discriminare legală. Pe lângă aceste probleme, candidatului i se cere să depună personal multe documente legalizate al căror original este emis tocmai de instituții ce țin de Ministerul Educației Naționale. Pe lângă disconfortul situației odată ajuns în Tulcea sau Constanța, există oricând riscul să fie nevoie de încă un document neprevăzut, care (surpriză) să nu se poată fi eliberat decât în persoană, acasă în Timișoara.
Soluție:
1) Candidatura la examenul de titularizare să se facă, pe un corp comun de posturi vacante la nivel național, organizate pe discipline nu pe județe. Locurile disponibile să fie afișate din timp pe o pagină web dedicată cu descrieri detaliate ale școlii, orașului etc. Practic trebuie să fie un spațiu online în care școlile să-și facă reclamă în căutare de profesori cât mai bine pregătiți.
2) Înscrierea la examenul de titularizare să se facă printr-un simplu formular completat și semnat în care candidatul să accepte condițiile examenului și a repartizării pe posturile vacante etc, specificându-se județul în care acesta dorește să participe la examen. Formularul să se poate transmite într-unul dintre următoarele moduri: (a) personal la inspectorat în orice reședință de județ, (b) prin poștă, (c) prin internet. Inspectoratului la care candidatul dorește să se prezinte pentru examen să i se încredințeze organizarea dosarului cu verificarea datelor și a concursului în sine. Actele necesare să se obțină de către inspectorate de la instituțiile din subordinea Ministerul Educației Naționale (diplomele și foile matricole) ori din subordinea Ministerului de Interne (copia după cartea de identitate etc).
3) Examenul de titularizare să fie organizat pe discipline în zile diferite astfel încât un candidat care poate preda două materii să aibă șansa de a participa la ambele examene.
4) Distribuirea candidaților care trec examenul de titularizare să se facă în ordinea mediilor obținute după preferințele declarate la înscriere, în mod computerizat. Să urmeze o perioadă scurtă de timp în care posturile să fie acceptate (probabil majoritatea) sau refuzate prin semnarea unui formular trimis de către inspectorat prin poștă. Cei care nu acceptă această primă repartizare intră în a doua etapă de repartizare disponibilă doar celor care au acces la internet (probabil majoritatea). Aceștia să aibă la dispoziție un timp rezonabil pentru a alege școala la care vor să profeseze în ordinea mediilor printr-un sistem informatic care să proceseze candidații nedistribuiți și posturile rămase vacante după prima distribuire. Mai exact candidaților rămași să li se dea comunice zile exacte în care pot face selecția online. De exemplu cei cu note între 9,75 și 10 în ziua de luni, cei cu note între 9,50 și 9,75 în marți etc astfel încât nimeni să nu poată alege o școală până când nu au făcut-o toți cei cu notă superioară. Fiecare candidat din lista de așteptare primește un email/sms de îndată ce candidatul cu nota imediat mai mare este repartizat.
Soluția aceasta pe lângă faptul că dinamizează procesul de înscriere și repartizare, este un bun exemplu de descurajare a corupției la nivel local.
Cele bune și mulțumiri pentru că ne ascultați!
Cristian