Folosirea la o capacitate crescută a semnăturilor electronice.

foarte slabaslababunafoarte bunaexcelenta (110 evaluari, media: 4,81 din maxim posibil 5)
Încarc...

Ideea de a solicita propuneri de diminuare a fenomenului birocratic este una excelentă și doresc să vă felicit pentru că ați reusit să implementați această platformă.
Am atras atenția printr-o recenzie a paginii de facebook a ANAF-ului că pentru a reuși să câștige încrederea populației în această instituție unul din aspectele importante care trebuie avut în vedere este cel birocratic care de multe ori îngreunează activitatea atenția contribuabilului și îi deturnează atenția de la rolul principal al acestuia și anume de a produce plus-valoare. Instituțiile abilitate ale statului trebuie să își concentreze eforturile în direcția stabilirii unui cadru propice dezvoltării acestuia iar aceasta este una din direcțiile care trebuie urmate.

Prin implementarea acestei platforme corelată cu faptul că un reprezentant al Ministerului Finanțelor Publice vorbește în aceste momente despre încrederea pe care populația o are în ANAF, consider ca există intenții serioase în această direcție și doresc să vă felicit înca odată.
Propunerea mea referitoare la semnătura electronică este de extindere a rolului acesteia pentru că are un potențial neexploatat în momentul de față.
1. Semnătura electronică se bazează pe o adresă de email care poate fi considerată adresa oficială a societății care a împuternicit depunerea declarațiilor fiscale prin respectiva semnatură. Având în vedere faptul că ANAF (folosesc acest termen și atunci când este vorba de Administrația Financiară unde este arondat contribuabilul) trimite foarte multe adrese către contribuabili prin poștă (de repartizare a sumelor plătite, somații, titluri executorii, de declarare a contribuabilului ca inactiv fiscal etc) și ținând cont că această activitate necesită un efort considerabil din toate punctele de vedere – volum de muncă, costuri financiare, logistică etc, consider că toate aceste adrese pot fi trimise la adresa de email care stă la baza semnăturii electronice.
Pentru a verifica dacă este utilă o astfel de masură cred că este suficient a se verifica procentul de astfel de adrese care se întoarce către ANAF și nu ajunge efectiv la contribuabil din diverse motive. Pentru a acoperi toate situațiile posibile:
FOLOSIREA ADRESEI DE EMAIL DIN SEMNĂTURA ELECTRONICĂ CA MODALITATE DE A TRANSMITE COMUNICĂRILE OFICIALE CĂTRE CONTRIBUABIL DE CĂTRE ANAF poate fi opțională.
Beneficiul ar fi atât pentru contribuabil care ar avea acces mai facil la aceste documente (cine a fost la postă pentru a ridica astfel de documente înțelege perfect) cât și pentru ANAF care ar avea costuri scăzute pe de o parte și un grad mai mare de recepționare efectivă a acestor documente de către contribuabil. Nu vorbesc aici de comunicarea acestora care este considerată efectuată prin trimiterea documentelor prin poștă .
Un alt efect benefic ar fi diminuarea numarului de companii declarate inactive fiscal. Mai mult decat atat, diminuarea ar viza doar companiile serioase, care doresc sa isi respecte toate obligatiile legale dar ajung sa devina inactive pe motive administrative (o cutie postala defecta, un postas neglijent etc).
2. Posibilitatea ca fișa sintetică de plătitor să fie descarcată pe baza semnăturii electronice de către contribuabil fără intervenția personalului ANAF. Această facilitate se poate implementa usor în dosarul fiscal. Informațiile regăsite in momentul de față nu sunt suficiente pentru a regla o fișă de platitor, ca dovadă in acest sens fiind numărul mare de solicitari de fișe de plătitor solicitate in momentul de față. Beneficiu ar fi atât pentru contribuabil care ar avea acest mai ușor la acest document cât și pentru personalul ANAF care ar fi degrevat de această sarcină.
3. Posibilitatea de a depune toate declaratiile prin semnatură electronică. Această propunere deja există pe platformă dar am considerat necesar sa o adaug și aici pentru conștientizarea acestui puternic instrument pe care îl avem la îndemână și exploatarea lui mai eficientă. În privința acestei propuneri vreau sa adaug faptul că una din cele mai importante declarații (formular) care trebuie avute în vedere este cea de modificare a vectorului fiscal și anume 010. Referitor la 010 și termenele de depunere ale acesteia consider că trebuie avută în vedere o propunere separată.
4. Prin stabilirea unei adrese oficiale de email a contribuabilului se poate crea și cadrul necesar al implementării unui canal oficial de comunicare între contribuabil și ANAF care poate folosit la trimiterea prin email a diferitelor solicitări ale contribuabilului evitându-se în acest mod deplasările la registraturile ANAF. Și în acest caz vorbim de un beneficiu mutual atât pentru contribuabil cât și pentru ANAF care ar reduce cheltuielile de deplasare ale contribuabilului cât și cheltuielile singurei resurse neregenarabile a umanității și anume TIMPUL, pentru că la sfârșitul zilei cu toții plătim cu timpul nostru toate activitățile pe care le îndeplinim și acesta nu poate fi dat de nimeni înapoi.
Închei această prezentare prin remarcarea faptului că semnatura electronică este modalitatea modernă care reflectă evoluția societății noastre de la sigiliile medievale la abrogata stampilă care nu avut nicio lege care să îi reglementeze definiția, forma, culoarea sau alte aspecte ajungând în zilele noastre la semnătura electronică.