Cerere și afișare de documente inclusiv pe legea 544/2001

foarte slabaslababunafoarte bunaexcelenta (Evaluați aceasta propunere)
Încarc...

1. Afișarea unor documente esențiale pentru comunitățile locale nu se produce întotdeauna fiindcă nu există o metodă de coerciție mai expeditivă a persoanelor responsabile și astfel se încalcă frecvent: termenul legal de răspuns dar și furnizarea integrală a informațiilor – adesea se omit aspecte importante sau/și nu se furnizează informații la subiect. Pe de altă parte documente precum cele în care se expun motivele ce stau în spatele proiectelor de tot felul nu se afișează. Acolo se vede intenționalitatea și se poate aprecia judecata corectă a inițiatorului – ele putând deveni un instrument de cercetare/evaluare foarte folositor.

2. Documente cerute pe această lege nu se furnizează în format electronic decât foarte rar și în general doar de către primăriile marilor orașe, cu foarte mare întârziere și cu prelucrare manuală. Un sistem de catalogare unitară națională a documentelor administrative poate ajuta la implementarea unui anumit grad de automatizare în procesul satisfacerii cererilor de informații pe această lege în format electronic. Ar trebui ca termenele de furnizare pentru formatele electronice să fie mai scurte pentru a stimula acest tip de solicitări.

3. În cursul procesului de colectare a informațiilor solicitantul ar trebui să aibă posibilitatea să poată urmări personal stadiul îndeplinirii acestui proces și o aplicație de task management ar pune la locul său eficiența acestui proces. Cine a lucrat într-o firmă privată cunoaște relevanța unui asemenea stil de raportare. De asemenea tabloul de realizări poate furniza informații prețioase despre utilitatea și eficiența funcționarului desemnat sau despre necesitatea suplimentării sau reducerii de personal. De ex. chiar raportul anual al primarului trebuie să rezulte dintr-un asemenea sistem și nu prin umflare literară sau distorsionarea relativă a realității doar pentru câștig electoral.

4. Documente relevante pentru sănătatea procesului de administrare publică nu se afișează sau se afișează după bunul plac al decidenților.
De ex. rapoartele anuale de activitate ale primarilor rar ajung la public și de obicei după alegeri iar în conținutul acestora rar se face referire la documentele care susțin textul raportului. Oare de ce? Documente care semnalizează procese de consultare publică la nivel local nu ajung să fie afișate sau au o vizibilitate irelevantă.

5. Transparența publică ar trebui să se refere și la ușurința cu care un document public poate fi înțeles, regăsit și corelat cu alte documente asociate prin referirile interne din text – aspect ce se referă la norme de alcătuire și relaționare a documentelor publice, fie că sunt tipărite și cu atât mai mult dacă au afișare online cu un format în care se poate face ușor căutare.
În cursul cercetării unui volum mare de documente electronice este relevantă posibilitatea căutării rapide în documente a informațiilor astfel că este util și relevant publicarea acestora în două formate unul HTML adnotat rdf în care se pot căuta rapid informațiile online și unul în format facsimil (formă bitmap – xerox, fotografie, etc) pentru certificare conformitate informații. De asemenea este util a se adopta un format standard de alcătuire a documentelor publice în care posibilitatea de a naviga prin document cu ajutorul unei tabele de cuprins laterală alăturată ferestrei documentului și cu scroll independent de aceasta, să devină cerință obligatorie pentru orice document elaborat de orice instituție publică. Există deja instrumentele pentru a genera documentele electronice astfel în forma finală pdf, doar că nu se folosesc întotdeauna, de obicei din cauza unei slabe cunoașteri a software-ului de editare sau a comodității. Referitor la titulatura paginilor de internet este util și realmente funcțional să se adopte un standard de construire a titlurilor de pagină adaptat specificului sistemelor de bookmarks din browsere care preiau aceste titluri în numele bookmark-ului. Este relevant ca primul grup textual să fie relevant pentru pagina apoi următoarele grupuri să fie relevant pentru subsecțiunile ierarhice de care aparține pagina și abia la urmă se pune numele site-ului.
Ex. titlu:
Edit | Propunere a mea | Guvernul României ( maisimplu.gov.ro )
View | Propunere a mea | Guvernul României ( maisimplu.gov.ro )

Simplificarea la populație vine ulterior din cadrul procesul de analiză al documentelor dar și ca urmare a consecințelor rezultate din aceste analize mai ușor de făcut care vor fi și mult mai cuprinzătoare.